Binnen onze I-KOOK formule moedigen we ondernemerschap aan en bieden we alle ruimte voor ontwikkeling. We bieden kansen om te groeien en samen een toekomst op te bouwen. In de artikelenserie ‘Koffie & Keukens’ ga ik, Roel Oostra, in gesprek met ondernemende keukenprofessionals. Vandaag spreek ik er zelfs met twee tegelijk ?.
De eerste komt uit Veendam en zijn naam is Hayo Smit. Samen participeren we in I-KOOK Veendam. Hayo is een product van de streek en een op-en-top vakman met hart voor de zaak. Hij is van het ‘eerste uur’; al bijna 20 jaar werken we samen.
De tweede is een Tukker en zijn naam is Jan Klinge, franchiseondernemer van I-KOOK Hengelo. Hij runde bij IKEA de keukenafdeling en besloot voor zichzelf te beginnen, net voor de kredietcrises in 2008. Jan is gedreven en inhoudelijk heel sterk. Hij bekijkt zaken vanuit verschillende oogpunten. Ook hem ken ik al lang (sinds 2007) en we vertrouwen elkaar dan ook blindelings. Beide ondernemers zijn enorm trots op hun team en doen er alles aan om iedereen gemotiveerd te houden.
Online borrel met Hayo, Jan en Roel
Het afgelopen jaar kreeg iedereen te maken met het coronavirus. Normaliter hadden we deze gezellige bijeenkomst dan ook op een terras gedaan ergens in de zon. Door deze periode zijn we creatief geworden met verschillende middelen, waaronder beeldbellen. Samen met Eelco Brand (operationeel verantwoordelijk bij I-KOOK) en Anouk (marketing & communicatie) ging ik, onder het genot van een wijntje, in gesprek met Hayo en Jan.
Het coronavirus zorgde ervoor dat het er allemaal anders uit kwam te zien. Toch heb ik bij jullie niet veel verschil gemerkt met de jaren daarvoor. Hoe hebben jullie de periode van maatregelen en de 1,5 meter-maatschappij ervaren?
Zowel Hayo als Jan zien deze periode niet in alle opzichten als iets negatiefs. Jan: “Vorig jaar ging de verkoop al erg goed en dit jaar zitten we op hetzelfde niveau. De tijd dat klanten een afspraak moesten inplannen om langs te kunnen komen vond ik eerlijk gezegd niet eens zo heel erg. Je merkt dat mensen veel gerichter bij je langskomen, dat werkt juist fijn. Er is ook minder afleiding.” Het echte I-KOOK gevoel is direct merkbaar bij de twee mannen. Hayo verwoordt zijn bewondering voor Jan in een paar woorden: “Ik heb respect voor jou, gewoon zoals je het doet. Het is echt knap wat je hebt neergezet.”
Jullie zorgen voor een goede basis. Als je die basis hebt en je klanten zijn tevreden, dan kun je doorgroeien als winkel. Dat zie ik bij jullie. Jullie lijken in die zin wel op elkaar. Inhoudelijk is het allemaal echt goed voor elkaar. Er worden stappen gemaakt. Bij Jan is het team in de afgelopen twee jaar versterkt door Patrick en Wesley. Bij Hayo is Rick erbij gekomen. Hoe vinden jullie het dat het team steeds groter wordt?
Jan moet toegeven dat hij tegenwoordig wel eens wat informatie mist. “Het is natuurlijk ook logisch dat je niet alles meer meekrijgt. Je kan niet meer overal bovenop zitten. Daarnaast moet je ook leren om bepaalde dingen los te laten en uit handen te geven. Om goed het overzicht te bewaken blijven we wel veel met elkaar in gesprek. Onderling hebben we het hartstikke gezellig en ik leer de jongens graag dingen bij. En zij mij uiteraard ook. Patrick kon al keukens tekenen voordat hij überhaupt wist wat een keuken was. Mooi om te zien hoe de nieuwe generatie het oppakt”
Team Hengelo
Hayo sluit zich daar volledig bij aan: “Naarmate het drukker wordt, moet je zelf steeds meer loslaten. Dat is de prijs die je betaalt, maar ook het leuke van succes. Door mijn mensen bepaalde verantwoordelijkheden en bevoegdheden te geven vang je al een hele hoop op. Iedere ochtend nemen we de dag door onder het genot van een bak koffie. Als er dan urgente dingen zijn, worden die gelijk op tafel gegooid. De directe communicatie met elkaar is de sleutel.
Bij beide ondernemers gaat het goed in de winkel. Op verkoopvlak, maar ook zeker binnen het team. Iedere keukenverkoop wordt gevierd. Jan vindt de juichstemming die daardoor binnen het team ontstaat gaaf. Hayo viert een verkoop door biefstuk te bakken voor zijn team. “Dat vinden zij dan hun beloning, haha.”
Team Veendam
In mijn beleving klopt het bij jullie gewoon. De omgang met elkaar en de klanten. Voor mijn gevoel kan daar niets tussen komen. Daar kleeft succes aan. Ooit kwam een verkoopdirecteur van een grote Duitse fabriek na een gesprek met Hayo uit de winkel met de woorden: “Daar is zoveel (zelf)vertrouwen, dat moet een succes worden!” En dat werd het. Dit gaat over sfeer, over energie, dat voel je op het werk.
Jan: “Zeker, snel schakelen, daar kijken we ook naar wanneer we nieuwe mensen aannemen. Ik had pas een gesprek met een jonge gast die werkt als monteur. Een jongen met een echte werkmentaliteit die zegt: “Leg het maar bij mij neer, ik pak het op.” Dat is waar je naar op zoek bent. Met zo’n jongen krijgen we wat meer snelheid in de processen.
Precies wat je zegt Jan. Daar staan we bij I-KOOK voor. Vrolijk en kort aan de bal, dat willen we graag uitdragen. Perfecte voorbeelden hiervan zijn Patrick, Wesley en Rick, die de afgelopen jaren binnen zijn gekomen. Met hun inzet en kijk op dingen breng je ook jeugdigheid binnen; daar groei je van als merk en als winkel. Wat is er voor jullie belangrijk bij de groei van de vestiging?
Beide mannen vinden de persoonlijke aandacht belangrijk. “De touch in aftersales wordt denk ik erg belangrijk, daar moeten we de komende tijd veel aandacht aan besteden. Als er dingen wijzigen in bijvoorbeeld de levering, baal ik er soms nog meer van dan de klant. Simpelweg een brief vanuit de leverancier sturen met de informatie over de vertraging, dat past niet bij mij. Ik zorg ervoor dat mijn klanten de connectie met mij blijven voelen. Ik stuur ze dan ook een eigen geschreven kaartje met een persoonlijke boodschap. Dat soort dingen, daar wordt het verschil gemaakt”, vertelt Hayo.
Geweldig om te zien dat deze ondernemers van I-KOOK een mooie manier hebben gevonden om de jeugd te laten instromen en een stempel te laten drukken op de toekomst: hun toekomst!